Wij gebruiken cookies, bezoekt u onze website dan gaat u akkoord met deze cookies.

Adblockers uitgelicht

1/1

Geplaatst door Atlantis Media op woensdag 7 oktober 2015 om 16:05

Den Bosch - 24 november 2015 - Internetten zonder ooit een advertentie te zien. Het kan door een adblocker: een programma dat de afgelopen jaren stijgt in populariteit. Door de release van Apple’s iOS 9 is het tegenwoordig ook mogelijk om met je iphone advertentie-loos te surfen door het gebruik van een adblocker. Apple volgt hiermee het voorbeeld van Microsoft en Google dat al eerder adblockers toe stond op hun platformen. De populaire adblockers komen voor veel consumenten als geroepen. Dat blijkt uit de explosieve groei in gebruikers die de afgelopen maanden heeft plaats gevonden.

Wat is een adblocker?
Een adblocker is een stukje software dat je toevoegt aan je browser. Deze software maakt gebruik van een heel lang tekstbestand zoals ‘&advertiserid=’ . Als zo’n trefwoord in een website wordt gevonden dan wordt de code (de reclame) geblokkeerd. De adblockers worden middels crowdsourcing ontwikkeld dat houd in dat de mensen die het gebruiken (crowd) zelf ongewenste advertenties toe kunnen voegen zodat deze voortaan meteen geblokkeerd worden.

Waarom zijn adblockers zo populair?
Behalve dat ze ongewenste reclames blokkeren zijn adblockers ook nog nuttig voor tal van andere dingen. Omdat een adblocker reclames blokkeert hoeven deze niet geladen te worden, dit scheelt dus tijd en data. Bij smartphones is het verschil nog duidelijker te merken dan op een vaste computer. Ook bouw je met een adblocker een stukje veiligheid in, dit komt omdat een adblocker eventuele malware* blokkeert die aan sommige loesche advertenties zit vast geplakt. Verder gebruik je het internet met een adblocker anoniemer, omdat het naast advertenties ook trackers blokkeert. Je surft met een adblocker dus sneller en veiliger over het internet en je hebt ook nog eens geen last van advertenties.

*Malware is elke software die gebruikt wordt om computersystemen te verstoren, gevoelige informatie te verzamelen of toegang te krijgen tot private computersystemen.

Wat zijn de nadelen van het gebruik van een adblocker?
Met iedere partij die iets wint is er een andere partij die iets inlevert. De verliezende partijen zijn de bedrijven die hun advertenties door de toe nemende groep adblock gebruikers steeds vaker geblokkeerd zien worden. Christian van Thillo, eigenaar van  onder meer de Volkskrant en het AD, zegt zich zorgen te maken over de adblockers. Volgens Van Thillo wordt op dit moment al rond de 15 procent van alle advertenties niet meer getoond omdat bezoekers een adblocker gebruiken. "Op dit moment is onze online-omzet nog maar 10 tot 15 procent van het totaal. Maar het zou de doodsteek zijn van onze toekomst", aldus Van Thillo tegenover de NOS.

Wie betaalt er voor de geblokkeerde advertenties?
Het lijkt misschien van zelfsprekend dat een geblokkeerde advertentie niet in rekening wordt gebracht aan de adverteerder. Maar kunnen de adverteerders er ook echt op rekenen dat hun budget niet weglekt? Om die vraag te kunnen beantwoorden voerde Bannerconnect een aantal testen uit. Tijdens deze tests werden verschillende sites met advertenties ingeladen, na 9.500 tests waarbij ze telkens de ruwe data analyseerde en de cookies weer wiste, bleek dat er geen enkele advertentie was geregistreerd. De adverteerder betaald dus inderdaad niet voor de geblokkeerde advertentie! Natuurlijk is dit geen goed nieuws voor de uitgevers, die dus voor de kosten opdraaien. Als zij in reactie besluiten content advertentieloos achter een paywall* te zetten, kan er op lange termijn een probleem voor adverteerders ontstaan in het bereiken van bepaalde doelgroepen. Voor de consument heeft dit als gevolg dat zij eerst moeten betalen voordat ze bijvoorbeeld op YouTube hun filmpjes kunnen kijken.

*Paywall is software die er voor zorgt dat er eerst betaald moet worden voordat de bezoeker op de site kan komen.

Is een adblocker niet illegaal?
Het gebruik van een adblocker is niet illegaal zo oordeelde een Duitse rechter, wel kan je je af vragen of het ethisch is. Omdat mensen al betalen voor hun internetverbinding, is de verwachting dat content op het internet gratis moet zijn. Maar al die content kan gratis worden aangeboden omdat bedrijven die adverteren hiervoor betalen.

Wat kunnen bedrijven er aan doen?
Het gebruik van een adblock is volkomen legaal, bedrijven kunnen de consument dus niet verbieden een adblocker te gebruiken. Wel kunnen ze eens kritisch naar zich zelf kijken. Als de vraag naar adblockers zo groot is betekend het dat de doelgroep niet zit te wachten op de reclames die de bedrijven maken. Als bedrijven op een leukere en voor de consument, interessantere manier adverteren dan zal de consument van zelf minder behoefte hebben voor aan adblocker. Ook kan je denken aan nieuwe manieren van adverteren, een Facebook bedrijfs-pagina is hier een mooi voorbeeld van. Deze pagina’s voor bedrijven nemen in rap tempo toe. Mensen die geïnteresseerd zijn like’en de pagina en alleen zij zullen dan de unieke content van deze bedrijven ontvangen. Welke media kanalen er nog meer nog meer bij zullen komen? De tijd zal het ons leren.

 Persoonlijk
 Scherp geprijsd
 Kennis van kwaliteit
 Gratis bezorging

Atlantis Media
Eemweg 1
5215 HM 's-Hertogenbosch

073-6221039

KvK 582.30.661

Design - Drukwerk
Media - Producties
Marketing - Communicatie